Ha a sportoló ittasan vezet – Sport kontra alkohol

Számtalanszor előfordul, hogy a bulvársajtó a vezető hírek között számol be arról, hogy egy-egy sztársportolót ittas vezetésen kaptak a közúti ellenőrzés során. Persze a sportoló is ember, követhet el hibát, tévedhet, legrosszabb esetben okozhat balesetet is. Ha a sportoló ittasan vezet – Sport kontra alkohol

Ha a sportoló ittasan vezet – Sport kontra alkohol
Ha a sportoló ittasan vezet – Sport kontra alkohol

Vannak olyan sportágak, ahol még ma is előfordul, hogy a versenyek, mérkőzések után koccintással ünneplik meg a győzelmet, és az egyik pohár italt követi a másik. Az alkohol hatására oldódó gátlások, a felszabadult hangulat, a koncentráló és az ítélőképesség romlása pedig súlyos problémák forrása lehet.

Miért isznak a sportemberek?

Akik nem sportolnak, el sem tudják képzelni milyen mennyiségű munka, energia és idő befektetésére van szükség a sportteljesítmények eléréséhez, megtartásához és a mindennapos edzéshez.

A folyamatos feszültség, ami a versenyre való felkészülés kísérője, időről időre igényel egy kis nyugtató hatású folyadékot. De ugyanígy az is, ha a sporteseményt „túlélve” a lelki és testi fájdalom tompítására van szüksége a versenyzőnek.

Ahogy a szigorú diétázók is tartanak csalónapot, úgy a sportemberek is megszakítják esetenként a napi rutint és lecsúszik egy-egy pohár alkohol. Problémát csak az jelent, ha ezt gyakran megismétli a sportoló, hisz ez a teljesítményét is visszaveti. Az viszont a probléma fogalmán túltesz, ha egy ilyen közös poharazgatás után autóba, netán motorra ül és ittasan vezet.

A sportolók és az alkohol közös múltja

Az 1900-as évek elején a sport amolyan úri mulatságnak számított. Nem csoda, hogy maraton közben alkoholos italokat szolgáltak fel frissítő gyanánt. Később szokássá vált egyes sportágakban – mint az öttusa, síugrás vagy sportlövészet –, hogy a kis mennyiségű alkohol nyugtató hatását használták arra, hogy ellazuljon a versenyző. A sportlövészetben például a kézremegés megszüntetése volt a cél.

Napjainkban bizonyított tény, hogy az alkoholfogyasztás már kis mennyiség esetén is csökkenti a kéz-szem koordinációt, valamint a reakcióidőt is lassítja. Ezek pedig hozzájárulhatnak a sportteljesítmény romlásához, hogy a sérülések veszélyéről és mások testi épségének kockáztatásáról ne is beszéljünk.

Ma már az egyes sportágakban az alkohol is doppingnak számít, ezért érdemes minden hivatásos és hobbisportolónak jól meggondolni fogyasztását az edzések és versenyek előtt.

Az alkohol hatása a teljesítményre

Ma már tudjuk, hogy kevés alkoholos italnak is lehet olyan hatása a szervezetünkre, ami nemcsak a sportteljesítményt rontja, de súlyos következményekkel is járhat, ha az ünneplést vagy edzést követően gépjárművet vezetünk.

Mik azok a hatások, amik a sportteljesítmény és a vezetés szempontjából egyaránt negatív kimenetelhez vezetnek?

  • Az italozás következtében csökken az egyensúlyozó, a kordinációs és az ítélőképesség.
  • A reakcióidőre, a gyorsaságra rossz hatással van.
  • Az állóképesség redukálódik.
  • Alkoholos állapotban a vércukorszint is csökken.
  • A nagy mennyiségű szeszesital fokozza a vízkiválasztást, a dehidratáció kockázatát.

Az ittas vezetés sportolóként is büntetést von maga után!

A kutatások azt bizonyítják, hogy az élsportolók, ismert sportszemélyiségek botrányai, félrelépései és doppingügyei mellett az ittas vezetésről szóló hírek hatására is beindul a kereső. A negatív reklám is reklám, de ez utóbbi komoly kihatással lehet a delikvens későbbi életére.

Hazánkban a zéró tolerancia bevezetése óta a legkisebb mennyiségű alkoholfogyasztás is vétségnek számít, ha gépjárművet vezet közúton valaki – legyen sportoló vagy sem. Ha közúti ellenőrzés közben megszondáztatják, és a légalkoholszint mértéke nem haladja meg a 0,25 milligramm/litert vagy a véralkoholszint a 0,50 gramm/litert, szabálysértésről beszélünk. Azonban bűncselekményként kezelik az ügyet, ha ennél magasabb a mért érték.

Ezért ha a versenyek és a felkészülés idejére jellemző lemondások és feszültség levezetésére sportolóként szeszesitalt választ, tegye azt étkezés közben és maradjon a jó minőségű italoknál!

Ha lehet, tartsa be a 24 órás szabályt: italozás után 24 óra várakozás, mielőtt volán mögé ülne. Ez a szabály akkor is él, ha mégis megtörtént a baj: keressen fel minél hamarabb egy közlekedési ügyekre szakosodott ügyvédi irodát!

Kapcsolódó tartalom: