KIEMELT HÍRLABDARÚGÁSLEGFRISSEBB

Irigylésre méltó modellt épített fel egy dán futballklub

Javában zajlik a dán labdarúgó-bajnokság, a 3F Superliga tavaszi szezonja. Annak ellenére, hogy jelenleg az alsóházban található, az előző évek sportsikerei erős anyagi bázist teremtettek a Viborg FF számára. A városban a kézilabdázók népszerűségét felváltotta a labdarúgók iránti érdeklődés, nőtt a klub iránti szponzorációs szerződések száma, ezzel együtt a nézőszám-emelkedés rekordbevételhez segítette a klubot.

Viborg stadion Fotó / Kiemelt kép: SteenHouman.com
Viborg stadion Fotó / Kiemelt kép: SteenHouman.com

Viborg FF

A Viborg FF most először érte el a 100 milliós dán korona bevételt (14 millió euró – a szerk.), és ez a rekord annak köszönhető, hogy 32 millió dán koronáért értékesített játékosokat az előző szezonban.

Összességében a nagyon jól gazdálkodott, az utolsó 11 évben 9-szer is nyereséggel zárt.

A klub megtalálta a megfelelő egyensúlyt a működtetés és a pályán való sikerek között, különösen a legújabb beszámolók alapján.

A Viborg nettó bevétele . Forrás: steenhouman.com
A Viborg összes bevétele. Forrás: steenhouman.com
A Viborg éves eredménye. Forrás: steenhouman.com

Egy dán labdarúgó csapat öt főbb bevételi forrással rendelkezhet:

Játékos transzfer

Ha egy játékos a klub akadémiájáról került az első számú csapathoz, akkor a transzfer díja 0. Anton Gaaei a VIborg FF saját nevelésű játékosként került a Ajax Amsterdam csapatához, a holland klub 30 millió dán koronát (4 millió eurót) fizetett a jobboldali védőért. Ha egy játékos játékjogának értékesítése részletekben történik, akkor az adott összeg több évben is szerepelhet (például egy játékos 12 millió DKK összegért lett eladva, amit a vevő 3 év alatt fizet ki akkor az ábrán háromszor 4 millió DKK szerepel).

A Viborg játékos értékesítésből származó bevétele. Forrás: steenhouman.com
A Viborg által játékosok vásárlására elköltött összeg. Forrás: steenhouman.com
A Viborg játékos mozgásból származó eredménye. Forrás: steenhouman.com
Kiadások
A Viborg csapatának személyügyi költségei. Forrás: steenhouman.com

A csapat tagjai, valamint a csapat körül dolgozó emberek éves átlagos jövedelme. Ha valaki csak részmunkaidőben vagy félállásban dolgozik a csapatnál, akkor az ő bére ezzel arányosan lett kiszámolva az ábrán.

A Viborg csapatának dolgozóinak átlagos éves jövedelme. Forrás: steenhouman.com
A Viborg csapatánál alkalmazott emberek számának alakulása. Forrás: steenhouman.com

Minden évben megjelenik a Deloitte Football Money League, amelyben kiszámolják a világ legnagyobb klubjainak értékét. A módszerük nem túl ismert, de a Markham Multivariate Model egy olyan modell, ami nagyon közel áll ahhoz, amivel a Deloitte dolgozik. Ha valaki meg szeretné venni a Viborgot, az ár 65 millió dán korona lenne.

A Viborg klub értéke a Markham Multivariate Model szerint. Forrás: steenhouman.com

A klub értékének növekedésével arányosan növekedik a nézőszám is. A koronavírus idején nem lehetett látogatni labdarúgó-mérkőzéseket, ezért ebben az időszakban az ábra hiányos.

Nézőszám változás a Vibrognál. Forrás: steenhouman.com
Összehasonlítás a Superliga többi csapatával szemben

Ebben a fejezetben a Viborg csapatát összehasonlítjuk a Superliga azon csapataival, amelyeknek közel azonos a költségvetése. A klubok éves beszámolói vagy a naptári évre, vagy július 1 – június 30. közötti adatok alapján készülnek, ezért ez az összehasonlítás nem 100% -os pontosságú.

Az összes bevétel tartalmazza az átigazolásokból származó bevételt is, viszont ezt a klubbok egy része nem hozza nyilvánosságra. Ezért az alábbi táblázat előfordulhat, hogy pontatlan adatokat tartalmaz.

Superliga csapatok összes bevétele 2023-as évben. Forrás: steenhouman.com
Superliga csapatok utóbbi 3 évének eredménye. Forrás: steenhouman.com
A csapatokon belüli átlagos fizetés. Forrás: steenhouman.com
A klubbok értéke a Markham multivariate model szerint. Forrás: steenhouman.com

Minél nagyobb az érdeklődés egy csapat iránt, annál nagyobb szponzori bevételekre lehet szert tenni. Ezt az érdeklődést legkönnyebben a közösségi média felületein lehet felmérni.

Superliga csapatok Facebook köveőinek a száma. Forrás: steenhouman.com

A közösségi média mellett nagyon fontos mérőszám, a hazai mérkőzésekre kilátogató nézők száma.

Superliga csapatok átlagos nézőszáma a hazai mérkőzéseiken. Forrás: steenhouman.com

A cikk megírásához a steenhouman.com oldal cikkét vettük alapul.

Szerző: Gál Sándor / Dániasport.hu

Kapcsolódó cikkek: