Irigylésre méltó modellt épített fel egy dán futballklub
Javában zajlik a dán labdarúgó-bajnokság, a 3F Superliga tavaszi szezonja. Annak ellenére, hogy jelenleg az alsóházban található, az előző évek sportsikerei erős anyagi bázist teremtettek a Viborg FF számára. A városban a kézilabdázók népszerűségét felváltotta a labdarúgók iránti érdeklődés, nőtt a klub iránti szponzorációs szerződések száma, ezzel együtt a nézőszám-emelkedés rekordbevételhez segítette a klubot.
Cikkünkben a Viborg FF anyagi helyzetét szeretnénk bemutatni a dán steenhouman.com oldal segítségvel.
Viborg FF
A Viborg FF most először érte el a 100 milliós dán korona bevételt (14 millió euró – a szerk.), és ez a rekord annak köszönhető, hogy 32 millió dán koronáért értékesített játékosokat az előző szezonban.
Összességében a nagyon jól gazdálkodott, az utolsó 11 évben 9-szer is nyereséggel zárt.
A klub megtalálta a megfelelő egyensúlyt a működtetés és a pályán való sikerek között, különösen a legújabb beszámolók alapján.
A Viborg csapatánál a 2020/21-es szezon elején két új tulajdonos jelent meg. A Better Holding és a Reedtz Fodbold ApS birtokolja jelenleg a csapat tulajdonának több mint 2/3-át. Érkezésükkel egyidőben egy 42,5 millió DKK (5,6 millió euró), tőkeinjekciót biztosítottak a klub számára. Az utóbbi 11 évből 9-ben nyereséges volt a csapat, így a befektetők egy jó üzleti lehetőséget láttak benne. Ebben ez évben már megtérülni látszik a befektetés, hiszen 27,8 millió dán korona éves eredményt értek el.
Egy dán labdarúgó csapat öt főbb bevételi forrással rendelkezhet:
TV-s pénzek | Két helyről is kaphatnak pénzt a tévés díjakból a csapatok. A dán liga, a Superliga közvetítéséből, valamint a nemzetközi kupamérkőzésekből. A Viborg egyelőre nem aratott nagy nemzetközi sikereket az európai kupákban, így csak a Superligából származik bevétele. |
Szponzori bevételek | A Viborg nem adott arról felvilágosítást, mekkora összeg származik a szponzori bevételekből. |
Belépő jegyek | Egy csapat összeségében nem a napi meccsbevételekből szerzi a legnagyobb bevételét, de emelkedő nézőszám esetén egy fontos forrás. |
Európai kupaindulás | Ha egy klub bejut egy európai csoportkörbe, akkor az Európa-ligában 20-25 millió, a Bajnokok Ligájában pedig 115 millió dán korona pénzdíj van. Valamint bónusz jár a pontokért és a továbbjutásért. |
Játékos értékesítés | A Viborg FF a vele azonos anyagi helyzetben lévő csapatokhoz képest sokkal több bevételt szerez a játékosok játékjogának értékesítéséből. |
Játékos transzfer
Ha egy játékos a klub akadémiájáról került az első számú csapathoz, akkor a transzfer díja 0. Anton Gaaei a VIborg FF saját nevelésű játékosként került a Ajax Amsterdam csapatához, a holland klub 30 millió dán koronát (4 millió eurót) fizetett a jobboldali védőért. Ha egy játékos játékjogának értékesítése részletekben történik, akkor az adott összeg több évben is szerepelhet (például egy játékos 12 millió DKK összegért lett eladva, amit a vevő 3 év alatt fizet ki akkor az ábrán háromszor 4 millió DKK szerepel).
Kiadások
A csapat tagjai, valamint a csapat körül dolgozó emberek éves átlagos jövedelme. Ha valaki csak részmunkaidőben vagy félállásban dolgozik a csapatnál, akkor az ő bére ezzel arányosan lett kiszámolva az ábrán.
Minden évben megjelenik a Deloitte Football Money League, amelyben kiszámolják a világ legnagyobb klubjainak értékét. A módszerük nem túl ismert, de a Markham Multivariate Model egy olyan modell, ami nagyon közel áll ahhoz, amivel a Deloitte dolgozik. Ha valaki meg szeretné venni a Viborgot, az ár 65 millió dán korona lenne.
A klub értékének növekedésével arányosan növekedik a nézőszám is. A koronavírus idején nem lehetett látogatni labdarúgó-mérkőzéseket, ezért ebben az időszakban az ábra hiányos.
Összehasonlítás a Superliga többi csapatával szemben
Ebben a fejezetben a Viborg csapatát összehasonlítjuk a Superliga azon csapataival, amelyeknek közel azonos a költségvetése. A klubok éves beszámolói vagy a naptári évre, vagy július 1 – június 30. közötti adatok alapján készülnek, ezért ez az összehasonlítás nem 100% -os pontosságú.
Az összes bevétel tartalmazza az átigazolásokból származó bevételt is, viszont ezt a klubbok egy része nem hozza nyilvánosságra. Ezért az alábbi táblázat előfordulhat, hogy pontatlan adatokat tartalmaz.
Néhány évben a klubbok veszteségesek is lehetnek, ezért érdekes azt is megvizsgálni, hogy az utóbbi években összességében nyereségesek vagy veszteségesek voltak.
A csapatokon belüli éves átlagfizetés kiszámításához, nem minden csapat adta meg a szerződött játékosok számát. Így ezekben az adatokban is lehetséges kisebb pontatlanság. A játékosok fizetése pedig változhat, ha európai kupasorozat csoportkörébe jut egy csapat.
A klubbok értékét a korábban említett Markham-model szerint vizsgálták az alábbi ábrán. Az adatok az utóbbi 3 könyvelési év súlyozott átlagát tartalmazzák.
Minél nagyobb az érdeklődés egy csapat iránt, annál nagyobb szponzori bevételekre lehet szert tenni. Ezt az érdeklődést legkönnyebben a közösségi média felületein lehet felmérni.
A közösségi média mellett nagyon fontos mérőszám, a hazai mérkőzésekre kilátogató nézők száma.
A cikk megírásához a steenhouman.com oldal cikkét vettük alapul.
Szerző: Gál Sándor / Dániasport.hu