Áll a bál a norvég kézilabdában, főszponzora ellen fordult a liga

Kisebb botrány tört ki a norvég kézilabdában, ahol három éve végre komoly főszponzort talált a liga, ám a résztvevők némelyike szerint ez annyira torzítja a piacot, hogy hiba lenne hosszabbítani.

Christian Berg volt norvég férfi szövetségi kapitány, Sander Sagosen és a válogatott csapattársainak szponzora a REMA1000. Fotó: Tore Kristiansen / VG
Christian Berg volt norvég férfi szövetségi kapitány, Sander Sagosen és a válogatott csapattársainak szponzora a REMA1000. Fotó: Tore Kristiansen / VG

A REMA 1000 egy franchise-alapú, multinacionális élelmiszerlánc, amely mintegy ezer üzlettel rendelkezik Norvégiában és Dániában.

A cég 2019-ben lépett be a norvég kézilabdába úgy, hogy a 28 élvonalbeli csapatot (14-14 női és férfi) összefogó liga (Norsk Topphaandball) főszponzora lett. A klubok mindössze évi százezer norvég koronával (szűk négymillió forinttal) gazdagodtak, ugyanakkor a kialakult helyzet torzította a piacot, ugyanis más élelmiszercégek nem szívesen lépnének be, ha a bajnokságot a konkurencia uralja névszponzorként.

Főleg, ha a REMA 1000 néhány kiválasztott klubnál is komoly szerepet vállal.

„Nem volt a bajnokságnak szponzora mielőtt mi beléptünk. Az összes pénz a klubokhoz megy. Biztosan jobb, mintha nem kapnának semmit” – nyilatkozta Vidar Riseth, a Rema 1000 menedzsere a Vg.no portálnak.

„Nagyon sok klubban jelen vagyunk, támogatjuk a Storhamar, a Kolstad, a Byaasen, a Vipers és a Rema 1000 Arénával rendelkező tönsbergi Flint csapatát, emellett kézilabda-iskolákat, kupákat és akadémiákat is szponzorálunk gyerekeknek.”

Amíg a liga nem akarja, hogy ez így maradjon, a norvég szövetség azonban kiáll mellette és szeretné a megállapodást újabb három évvel meghosszabbítani.

„Még akkor is ezt teszi, ha a liga igazgatósága másként gondolja. Ez teljesen abszurd” – mondta a Runar igazgatótanácsának elnöke, Jörn Magne Johannessen, aki tiltakozásul lemondott a ligában betöltött tagságáról.

Azt mondta, az eddigi megállapodás sérti azt az alapvető versenyegyenlőséget, amellyel rendelkezniük kellene. A Rema 1000 ugyanis kiválasztja azokat a klubokat, amelyeket szponzorálni akar, miközben elvágja a lehetőséget, hogy mások nagyobb üzleteket kössenek hasonló cégekkel. Például a Runarnak a Cooppal van megállapodása, de alapjáraton is megcsappant az érdeklődése a vetélytárs monopolhelyzete miatt.

A biztosítékot minden bizonnyal az is kiverte, hogy a főszponzor kivette részét a gigacsapatot építő Kolstad beruházásából is. Ennek köszönhető a férfibajnok Elverum tiltakozása is, a vezérigazgató Mads Fredriksen szerint sérül a norvég sport egyik legfontosabb alapelve, a fair play és ami történik, az ellentétes a versenyfeltételekkel.

„A kézilabdának nem volt bajnoki szponzora a Rema 1000 három évvel ezelőtti megjelenése előtt. Ez az jelenti, hogy nulla vagy négymillió korona jön a norvég élvonalbeli kézicsapatokhoz” – érvelt a norvég szövetség elnöke, Kaare Geir Lio.

„Eddig példaértékű szponzora volt a norvég kézilabdának, és számos jó kezdeményezése van. Ráadásul figyelnek arra, hogy ne keverjék össze egymással a megállapodásokat”– tette hozzá.

Hogy mi lesz a megoldás? Érdeklődve figyeljük majd a fejleményeket.

A Rema 1000 a Reitan AS része. Kereskedelmi érdekeltségű, üzemanyag- és ingatlanpiaci multinacionális vállalat, amelynek székhelye a trondheimi Lade Gård. A Reitan csoport árbevétele 105,6 milliárd NOK, adózás előtti eredménye pedig 5,2 milliárd NOK volt 2020-ban.

Kapcsolódó tartalom: