Dániában rajtol a Tour De France
Majd húsz éves előkészületek után Dánia sporttörténelmi pillanatokat élhet át július első hétvégéjén, amikor is Koppenhágában elrajtol a világ legrangosabb kerékpáros versenye a Tour De France. 176 versenyző 22 csapatban összesen 397 kilométert tesz meg három nap alatt Dániában.
Az etapok érdekességei és látnivalói
A dán tv2 arra kereste a választ a szakértőivel, hogy hol és milyen helyszínekre érdemes még jobban oda figyelnie a nézőknek.
Az 1. etap Koppenhága belvárosában kerül megrendezésre, egy rövid 13 km-es szakasszal 2022 július 1-én 16:00 órai kezdéssel.
Alex Pedersen a Tour de France dán szóvivője először a Városháza előtti téren (“A”) fogja megnézni, hogyan melegítenek be a versenyzők. Itt átélheti majd az egész rendezvény hangulatát. Láthatóak lesznek a csapatbuszok a versenyzőkkel, mindent ami ehhez az egész “cirkuszhoz” tartozik.
Szerinte szintén jó hely lehet a verseny megtekintésére a Kongens Nytorv („C”), ahol a verseny szervezői, az ASO által létrehozott pihenő hely bárki számára szabadon látogatható. Nagy valószínűséggel itt is lehet kivetítőn nézni a versenyt.
Jesper Worre, a Post Danmark Rundt, dániai körverseny korábbi igazgatója más helyszínt is megjelölt.
Egy jó helyet javasol a Trianglen és a Dag Hammarskjold Allé között ( „1″ ), ahol a versenyzők mindkét irányban elhaladnak. Itt egy nagyon jó lehetőség adódik arra, hogy a versenyzőket többször is láthassuk.
A kis hableány (Den lille Havfrue) szobornál („2”) valószínüleg elég nehéz lesz helyet találni. Itt lesz egy nagyon trükkös jobbkanyar a versenyzők számára, ahol egy gyalogos útra kanyarodnak majd rá a Gefion szökőkút felé.
Az Amalienborg kastély („3”) is egy jó lehetőség, ha szeretnénk látni a versenyzőket, ahogy hatalmas sebességgel száguldanak majd keresztül a kastély parkon..
2. Etap
Július 2.-án, szombaton startol a 2. etap Roskilde városából, majd a Sjælland sziget északi és nyugati partján végigtekerve elérkeznek a versenyzők a Storebælt hídhoz. A hídon áttekerve megérkeznek Fyn szigetre Nyborg városába. Ez a szakasz 202 km hosszú.
A dán szakértők itt is találtak több érdekes helyszínt, amely jó lehetőséget kínál a verseny megtekintésére.
Kalundborg és Korsør között több strand is található, ahol a versenyzők elkerekeznek. Ezután a tengerpartról láthatjuk, ahogy a kísérőkocsik, és csapatbuszok áthaladnak a Storebælt hídon.
Maga nemében egyedülálló lesz az, hogy a versenyzők áttekernek a 18km-es hosszú hídon a Storebaelten, ahol minden bizonnyal meg kell birkóznak az erős oldal széllel. Ez igazán nagy kihívás lesz számukra, és jó taktikát kell válasszanak majd a versenyzők. Egy videós animációval ezt a szakaszt mutatja be a dán tv2.
A hídon átérve érkeznek meg a versenyzők Nyborg városába. Itt a Storebæltsvej „C” ad otthont a befutónak, ahol lehetőség van kivetítőn követni az eseményeket.
A Storebælt híd, az etap legnagyobb látványossága a világ egyik legnagyobb függőhídja. A híd két részből áll amelyet a Sprogø nevű sziget választ ketté. Sjælland felőli részét Magas hídnak vagy Keleti hídnak is nevezik. Itt a két legnagyobb pillér közötti távolság 1624 méter és az áthajózási magasság 70 méter. Érdekesség, hogy a híd ezen szakaszán csak gépjármű forgalom van, a vasúti közlekedést a Sprogø és Sjælland sziget között alagúttal oldották meg. A híd keleti részét Alacsony hídnak vagy Nyugati hídnak is nevezik.
A második etap egyik legérdekesebb pontja a Storebaelt hídon való átkelés lesz.
Mivel ez egy tengerszoros felett átívelő híd, ezért a szél sebessége jóval nagyobb, mint a szárazföldön. Valamint arról sem szabad elfeledkezni, hogy a szél sebességét a meteorológusok a földfelszín felett 2 méter magasan határozzák meg, de a Storebaelt híd 70 méterrel a tengerszint felett ível át, így a szél sebessége több mint 50%-al nagyobb lesz, mint a meteorológusok által közölt adat.
A dán tv2 készített egy rövid összefoglalót,, amiben a lehetséges eseteket vázolják fel.
Hátszél: A versenyzők a hídra érve egy kis emelkedőre tekernek fel, ahol a sebességük 40-50km/óra, majd az emelkedőről lefelé akár 70-80km/órás sebességet is elérhetnek. Ezzel a sebességgel a már korábban a szárazföldön oldalszélben szerzett pozíciókat könnyen meg tudják tartani.
Oldalszél: Itt nagyon bonyolult szélárnyékban tekerni, és ez egy kisebb keveredést is okozhat a csapatok között. A versenyzők ilyenkor egy hosszú kígyóra emlékeztető formát alkotnak, amiben folyamatosan váltják egymást az élen, egy körkörös mozgásban. Ha egy versenyző hibázik és kiesik a szélárnyékból, akkor leszakadhat, és egyedül nem tud vissza zárkózni, így csak a következő csoport segítségével érheti utol a korábbi csoportját. Az oldalszél az egyik legizgalmasabb a verseny szempontjából, és ebben bízik Jonas Vingegaard is, a verseny egyik esélyese, aki jelenleg a legjobb dán kerékpáros.
Szembeszél: Ebben az esetben a versenyzők kisebb csoportokra osztódnak. A csoportok elején a felvezető emberek húzzák magukkal a csoportokat, és a csoportokon belül szélárnyékban tekernek a végső győzelemre esélyes versenyzők.
Szélcsend: Ebben az esetben egy klasszikus sprinter befejezésre számítunk, pozícióharcokkal. Ilyenkor a mezőnyben több kisebb vonat figyelhető meg, amelyek próbálják kontrollálni a mezőny sebességét. ezek a kisebb vonatok pedig a saját legjobb versenyzőjüket próbálják minél jobb pozicióba juttatni
3. etap
A július 3.-án rajtol a 3. etap Vejle városából, és 182km megtétele után érkeznek meg a versenyzők Sønderborg városába.
“Dánia a második legkisebb szintkülönbséggel rendelkező Európai állam Monaco után. Így nagyon nehéz a szervezőknek olyan helyszínt keresni, ahol komolyabb emelkedőkkel kell megküzdeni a versenyzőknek. Vejle környékén viszont található néhány 10%-nál is meredekebb emelkedő.” -mondta Alex Pedersen szakértő
Érdekes hely lehet a versenyben Jelling „1 – A”, ami dán kerékpáros körversenyek szerves részét is képezik.
Christiansfeld (“3”) Nemcsak egy nagyon szép kis település, hanem az UNESCO világörökségi listáján szereplő város is.
Alex Pedersen szerint a Genner Strand „B” egy jó helyszín, ahol a helyiek nagyszabású rendezvényekkel várják az odalátogatókat.
Aabenraa homokos tengerpartja a városon keresztül menő útszakasz is látványosnak igérkezik majd.
A befutó színhelyéül szolgáló Sønderhavn kikikötő is egy jó hely, de a dán nemzet egyik jelképe a Dybbøl Molle „C” melletti mezőn is jól láthatóak lesznek a versenyzők.
Dánia tíz versenyzővel vesz részt a Tour De France körversenyen 2022-ben
Magnus Cort / EF Education-EasyPost
Michael Mørkøv / Quick-Step Alpha Vinyl Team
Kasper Asgreen / Quick-Step Alpha Vinyl Team
Mikkel Honoré / Quick-Step Alpha Vinyl Team
Jonas Vingegaard / Jumbo-Visma
Mads Pedersen / Trek Segafredo
Mikkel Bjerg /UAE Team Emirates
Andreas Kron / Lotte Soudal
Christopher Juul-Jensen / Team BikeExchange – Jayco
Jakob Fuglsang / Israel – Premier Tech
Szerző: Gál Sándor / Dániasport.hu
Kapcsolódó Tartalom