EGYÉBKERÉKPÁRKIEMELT HÍRLEGFRISSEBB

Dániában rajtol a Tour De France

Majd húsz éves előkészületek után Dánia sporttörténelmi pillanatokat élhet át július első hétvégéjén, amikor is Koppenhágában elrajtol a világ legrangosabb kerékpáros versenye a Tour De France. 176 versenyző 22 csapatban összesen 397 kilométert tesz meg három nap alatt Dániában.

Az etapok érdekességei és látnivalói

A dán tv2 arra kereste a választ a szakértőivel, hogy hol és milyen helyszínekre érdemes még jobban oda figyelnie a nézőknek.

Az 1. etap Koppenhága belvárosában kerül megrendezésre, egy rövid 13 km-es szakasszal 2022 július 1-én 16:00 órai kezdéssel.

Tour de France 1 etap, Koppenhága. Fotó TV2.dk
Tour de France 1 etap, Koppenhága. Fotó TV2.dk

Alex Pedersen a Tour de France dán szóvivője először a Városháza előtti téren (“A”) fogja megnézni, hogyan melegítenek be a versenyzők. Itt átélheti majd az egész rendezvény hangulatát. Láthatóak lesznek a csapatbuszok a versenyzőkkel, mindent ami ehhez az egész “cirkuszhoz” tartozik.

Szerinte szintén jó hely lehet a verseny megtekintésére a Kongens Nytorv („C”), ahol a verseny szervezői, az ASO által létrehozott pihenő hely bárki számára szabadon látogatható. Nagy valószínűséggel itt is lehet kivetítőn nézni a versenyt.

Jesper Worre, a Post Danmark Rundt, dániai körverseny korábbi igazgatója más helyszínt is megjelölt.

Egy jó helyet javasol a Trianglen és a Dag Hammarskjold Allé között ( „1″ ), ahol a versenyzők mindkét irányban elhaladnak. Itt egy nagyon jó lehetőség adódik arra, hogy a versenyzőket többször is láthassuk.

A kis hableány (Den lille Havfrue) szobornál („2”) valószínüleg elég nehéz lesz helyet találni. Itt lesz egy nagyon trükkös jobbkanyar a versenyzők számára, ahol egy gyalogos útra kanyarodnak majd rá a Gefion szökőkút felé.

Az Amalienborg kastély („3”) is egy jó lehetőség, ha szeretnénk látni a versenyzőket, ahogy hatalmas sebességgel száguldanak majd keresztül a kastély parkon..

2. Etap
Tour de France 2. etap, Roskilde-Nyborg Fotó: Tv2.dk
Tour de France 2. etap, Roskilde-Nyborg Fotó: Tv2.dk

Július 2.-án, szombaton startol a 2. etap Roskilde városából, majd a Sjælland sziget északi és nyugati partján végigtekerve elérkeznek a versenyzők a Storebælt hídhoz. A hídon áttekerve megérkeznek Fyn szigetre Nyborg városába. Ez a szakasz 202 km hosszú.

A dán szakértők itt is találtak több érdekes helyszínt, amely jó lehetőséget kínál a verseny megtekintésére.

Kalundborg és Korsør között több strand is található, ahol a versenyzők elkerekeznek. Ezután a tengerpartról láthatjuk, ahogy a kísérőkocsik, és csapatbuszok áthaladnak a Storebælt hídon.

Maga nemében egyedülálló lesz az, hogy a versenyzők áttekernek a 18km-es hosszú hídon a Storebaelten, ahol minden bizonnyal meg kell birkóznak az erős oldal széllel. Ez igazán nagy kihívás lesz számukra, és jó taktikát kell válasszanak majd a versenyzők. Egy videós animációval ezt a szakaszt mutatja be a dán tv2.

A hídon átérve érkeznek meg a versenyzők Nyborg városába. Itt a Storebæltsvej „C” ad otthont a befutónak, ahol lehetőség van kivetítőn követni az eseményeket.

A Storebælt híd, az etap legnagyobb látványossága a világ egyik legnagyobb függőhídja. A híd két részből áll amelyet a Sprogø nevű sziget választ ketté. Sjælland felőli részét Magas hídnak vagy Keleti hídnak is nevezik. Itt a két legnagyobb pillér közötti távolság 1624 méter és az áthajózási magasság 70 méter. Érdekesség, hogy a híd ezen szakaszán csak gépjármű forgalom van, a vasúti közlekedést a Sprogø és Sjælland sziget között alagúttal oldották meg. A híd keleti részét Alacsony hídnak vagy Nyugati hídnak is nevezik.

A második etap egyik legérdekesebb pontja a Storebaelt hídon való átkelés lesz.

Mivel ez egy tengerszoros felett átívelő híd, ezért a szél sebessége jóval nagyobb, mint a szárazföldön. Valamint arról sem szabad elfeledkezni, hogy a szél sebességét a meteorológusok a földfelszín felett 2 méter magasan határozzák meg, de a Storebaelt híd 70 méterrel a tengerszint felett ível át, így a szél sebessége több mint 50%-al nagyobb lesz, mint a meteorológusok által közölt adat.

A dán tv2 készített egy rövid összefoglalót,, amiben a lehetséges eseteket vázolják fel.

Hátszél: A versenyzők a hídra érve egy kis emelkedőre tekernek fel, ahol a sebességük 40-50km/óra, majd az emelkedőről lefelé akár 70-80km/órás sebességet is elérhetnek. Ezzel a sebességgel a már korábban a szárazföldön oldalszélben szerzett pozíciókat könnyen meg tudják tartani.

Oldalszél: Itt nagyon bonyolult szélárnyékban tekerni, és ez egy kisebb keveredést is okozhat a csapatok között. A versenyzők ilyenkor egy hosszú kígyóra emlékeztető formát alkotnak, amiben folyamatosan váltják egymást az élen, egy körkörös mozgásban. Ha egy versenyző hibázik és kiesik a szélárnyékból, akkor leszakadhat, és egyedül nem tud vissza zárkózni, így csak a következő csoport segítségével érheti utol a korábbi csoportját. Az oldalszél az egyik legizgalmasabb a verseny szempontjából, és ebben bízik Jonas Vingegaard is, a verseny egyik esélyese, aki jelenleg a legjobb dán kerékpáros.

Szembeszél: Ebben az esetben a versenyzők kisebb csoportokra osztódnak. A csoportok elején a felvezető emberek húzzák magukkal a csoportokat, és a csoportokon belül szélárnyékban tekernek a végső győzelemre esélyes versenyzők.

Szélcsend: Ebben az esetben egy klasszikus sprinter befejezésre számítunk, pozícióharcokkal. Ilyenkor a mezőnyben több kisebb vonat figyelhető meg, amelyek próbálják kontrollálni a mezőny sebességét. ezek a kisebb vonatok pedig a saját legjobb versenyzőjüket próbálják minél jobb pozicióba juttatni

3. etap
Tour De France 3. etape Vejle-Sønderborg. Fotó: TV2.dk
Tour De France 3. etape Vejle-Sønderborg. Fotó: TV2.dk

A július 3.-án rajtol a 3. etap Vejle városából, és 182km megtétele után érkeznek meg a versenyzők Sønderborg városába.

“Dánia a második legkisebb szintkülönbséggel rendelkező Európai állam Monaco után. Így nagyon nehéz a szervezőknek olyan helyszínt keresni, ahol komolyabb emelkedőkkel kell megküzdeni a versenyzőknek. Vejle környékén viszont található néhány 10%-nál is meredekebb emelkedő.” -mondta Alex Pedersen szakértő

Érdekes hely lehet a versenyben Jelling „1 – A”, ami dán kerékpáros körversenyek szerves részét is képezik.

Christiansfeld (“3”) Nemcsak egy nagyon szép kis település, hanem az UNESCO világörökségi listáján szereplő város is.

Alex Pedersen szerint a Genner Strand „B” egy jó helyszín, ahol a helyiek nagyszabású rendezvényekkel várják az odalátogatókat.

Aabenraa homokos tengerpartja a városon keresztül menő útszakasz is látványosnak igérkezik majd.

A befutó színhelyéül szolgáló Sønderhavn kikikötő is egy jó hely, de a dán nemzet egyik jelképe a Dybbøl Molle „C” melletti mezőn is jól láthatóak lesznek a versenyzők.

Dánia tíz versenyzővel vesz részt a Tour De France körversenyen 2022-ben

Magnus Cort / EF Education-EasyPost

Michael Mørkøv / Quick-Step Alpha Vinyl Team

Kasper Asgreen / Quick-Step Alpha Vinyl Team

Mikkel Honoré / Quick-Step Alpha Vinyl Team

Jonas Vingegaard / Jumbo-Visma

Mads Pedersen / Trek Segafredo

Mikkel Bjerg /UAE Team Emirates

Andreas Kron / Lotte Soudal

Christopher Juul-Jensen / Team BikeExchange – Jayco

Jakob Fuglsang / Israel – Premier Tech

Szerző: Gál Sándor / Dániasport.hu

Kapcsolódó Tartalom