INTERJÚKLABDARÚGÁSUTÁNPÓTLÁS

Millinkhoffer György a svéd labdarúgók magyar edzője.

Millinkhoffer György a svéd Trellerborgs FF U19-es UEFA A Elite Youth Licenses edzője. A klubja utánpótlás-játékosainak zökkenőmentes első csapatba való átállásért is felelős szakembere úgy nevezett „participate coach”.

Millinkhoffer György, aki Jon Dahl Thomassonnal a pályaszélén vált eszmecserét a svéd utánpótlásról
Millinkhoffer György, aki Jon Dahl Thomassonnal a pályaszélén vált eszmecserét a svéd utánpótlásról.

A Dániasport.hu olvasói már megszokhatták, hogy olyan sportolókról, edzőkről vagy vezetőkről írunk, akik magyarként dolgoznak, sportolnak Dániában, Skandináviában és a mindennapjaikat az ottani ország sportéletének szentelik.

Következő interjúalanyunk Millinkhoffer György

Fiatal labdarúgóként hagyta el Magyarországot, Svédországban folytatta karrierjét, majd lett utánpótlásedző. Edzői papírjait Stockholmban szerezte, ma már rutinos edzőként segíti klubja fiatal játékosait az első csapatukhoz, ha éppen nem viszi el egy nagyobb svéd, dán, esetleg egy olasz topklub (AS Roma) a tehetségeit.

Magyarországon nevelkedtél, ott lettél utánpótlás-válogatott, de 21 évesen elkerültél otthonról. Mit tudhatunk rólad és a pályafutásodról?

Debrecenben nevelkedtem az ottani DVSC-ben. Tiszafüredi vagyok, onnan kerültem be akkor a Debrecen felnőttkeretébe és onnan lettem többszörös utánpótlás-válogatott is. Néhány szezont eltöltöttem kölcsönben, így fociztam az NB II-es Szolnokban is. Akkoriban jött egy lehetőségem a svéd másodosztályba, és mivel lejárt a szerződésem, szabadon igazolható játékosként sikerült megragadnom azt.  

Debrecenből Svédországba

Mennyire volt nehéz megszokni Svédországot, a közeget, a labdarúgást és az ottani életet?

A malmői csapat, ahova kerültem, velem egyidős, 21-22  éves játékosokkal volt tele, ezért aztán könnyen is ment a beilleszkedésem. Kezdőjátékos voltam, hamar megtaláltuk a közös hangot a srácokkal, a svéd nyelvet a szlenget rajtuk keresztül tanultam meg.

Sajnos pár év után jöttek a sérülések, és azt is láttam, hogy az a fajta profizmus, ami Magyarországon van, az itt nincs. A labdarúgás mellett dolgoztak, még az első osztályban is, ezért hamar a tudomásomra jutott, hogy nekem is ez az út lehet járható.

Alapoktól a legmagasabb képesítésig.

Hogyan kezdődött az edzői karriered? 

Egy amatőrcsapatnál kezdtem el edzősködni az ottani 12 éves gyerekekkel. Onnan indult az edző pályám. Kijártam minden lépcsőfokot, ma már UEFA A– és Youth Elite A licensszel rendelkezem és nemcsak, mint edző veszek részt a fiatalok képzésében, hanem a svéd szövetség edzőképzésének keretében is tartok előadásokat. Jelenleg az akadémiánkon az U19 csapat vezetőedzője vagyok, illetve azokért a játékosokért is felelek, akik felkerülnek az első csapathoz az U19-ből. Úgy nevezett mentoredzőként  és az első csapatunk másodedzőjének is alkalmaznak.

Emellett instruktorként dolgozom egy gimnáziumban, ami az akadémiánkkal van együttműködésben, és egy közösen felépített rendszerben működik a labdarúgó-szövetséggel.

Edzői teendőim mellett, a mai napig is dolgozok mint projektvezető, igaz a labdarúgás, az edzőskődés egyre több időmet veszi el a munkától is, szerencsére ezt jól tolerálja a munkahelyem.

Akkor ha jól értettem még oktatod is a leendő labdarúgó edzőket ?

Valójában igen erre is volt példa, hiszen itt Svédországban van olyan lehetőség a helyi labdarúgó-szerveteknél, ahol kisebb kluboknál nincs elég edző vagy csak kevés tudással rendelkeznek, akkor kérhetnek szakmai tanácsokat. Illetve az edzőknek tartunk képzést. Sokan hasznát veszik ennek, mert fontosnak érzik  azt, hogy képezzék magukat ezáltal a legkisebbek már a pályájuk legelején jó és tudatosan felépített edzéseken vehetnek részt.

Erő utánpótlásbázis a másodosztályban is.

Az akadémiátok milyen szinten képvisel Svédországban?  Mit tudhatunk a klubról, ahol dolgozol?

Malmöhöz közel vagyunk, mindössze 25 km-re. Nagy boldogsággal tölt el minket az is, ha odaigazol egy tehetségünk, ez elég gyakran előfordul, de a nagy csapatunkból is visznek el ligába vagy esetleg más skandináv klubokhoz  játékosokat. A felnőtt csapatunk a Trelleborg két éve a másodosztályban szerepel, általában liftezni szokott az első és másodosztály között. A mi feltételeinkhez és körülményeinkhez mérten jelenleg ez a realitás annak ellenére, hogy az utánpótlásunk benne van a legjobb 12 akadémia között Svédországban. Volt olyan játékosunk, aki nálunk kezdett és most AS Roma felnőtt keretében van.  

Joel Voelkerling Persson (As Roma) a magas szőke fiú a Trelleborg FF Akadémián ismerkedett meg a labdarúgással.

A Malmö U19 csapata ellen játszottunk, amikor a pálya szélen feltűnt a Malmö FF vezetőedzője, az AC Milan volt dán válogatott játékosa, Jon Dahl Tomasson, majd beszélgetésbe elegyedtünk. Érdeklődő volt és dicsérte munkánkat, hiszen szívesen igazolnak tőlünk. Kifejezetten szerény és barátságos volt, mit ahogy itt általában mindenki – mondta Millinkhoffer György a Tomassonnal való találkozásáról.

Edző és oktató is

Említetted, hogy jársz edzői konferenciákra, képzed magad, illetve tartottál is magyar edzőknek online előadást is. Fontosnak tartod, hogy napra kész legyél az edzői szakmában és hogy folyamatosan megoszd az edzőkollégákkal az információdat, a tudásod? 

Igen, hiszen mindenből tudunk tanulni. Aztán majd rajtunk edzőkön múlik, miként és hogyan használjuk a gyakorlatban az egymással megosztott tudást, információt. Tavaly volt egy megkeresésem otthonról a debreceni Olasz Focisuli szervezésében, ahol előadást is tarthattam arról, hogyan épül fel a klubunk, miként működik és milyen a svéd utánpótlásrendszer.

Én is folyamatosan képzem magam. Ahogyan megszereztem a licenceimet, a munkáimat is nézték. Azt, hogyan dolgozom, milyen edzéseket tartok, így tudtam csak elvégezni a magasabb minősítésű licenceket. Emellett nem csupán svéd anyagokat, de angol nyelvű oldalakat is tanulmányozok, mert a futball nagyon gyorsan változik. Fontos, hogy naprakész legyek a labdarúgás szakmai aspektusából is.

A minőség az elsődleges

Edzőként mi a legfontosabb számodra?

A kvalitás a minőség, hogy olyan játékost neveljek, aki ”multifunkcionális” ,aki sok játékszituációkat meg tud oldani, akár akkor is amikor az adott körülmény nem megszokott a számára.

De ahogy említettem, a tudás és a fejlődési lehetőség is nagyon fontos számomra. Sok tanulmányútra eljutottam az évek során, nemcsak nagy klubokhoz, hanem kisebbekhez is. Így Dániában is gyakran megfordultam az ottani akadémiáknál.

Az örök dilemma: mérkőzéseket, címeket nyerni az utánpótlásban

Fontos számotokra, hogy megnyerjétek a mérkőzéseket az utánpótlásban? Miként kapsz visszaigazolást, hogy jól végzed a munkádat, hogy jól dolgoztok? 

Sok magyar akadémiának, ha felmész a honlapjaikra, akkor láthatod az eredményeit, ennyivel nyert az U 14,  vagy 16..stb. A mi klubunk számára a legfontosabb az első csapat, hogyan profitálhatnak majd a mi munkánkból. Ha tudunk játékost nevelni. akkor jól dolgozik a stáb.

A legfontosabbak mindig a miértek, és azt hogyan, miként sikerül megvalósítanunk. Tudjuk, hogy mit miért teszünk az edzéseken. A klub filozófiáját tartjuk szem előtt elsősorban és annak a magunk által felállított irányelveknek és képzési fázisoknak, alapelveknek kell megfeleljünk, amelyeket kitűztünk magunk elé. Ha ezeket viszont látjuk egy mérkőzésen, akkor nyersz vagy veszítesz, az eredmény másodlagos.

Millinkhoffer György a svéd válogatott szövetségi kapitányával, Janne Andressonnal
Millinkhoffer György a svéd válogatott szövetségi kapitányával, Janne Andressonnal
Szervezett a svéd labdarúgás

Mi jellemző a svéd focira és a svéd bajnokságra?

Ha egy szóval kellene jellemezzem, akkor a szervezettség, ami megtalálható a pályán belül és azon kívül is. A klubok tudják ugye a miértet, hogy mit akarnak és hogyan tudnak eljutni oda. A svéd bajnoki meccsekre jellemző még a magas nézőszám, amellyel több csapat is rendelkezik, nem ritka náluk a 15-20 ezer néző sem.

Van ugye az 51%-os szabály is, ami azt jelenti, hogy nem lehet ennél több százalékban tulajdonos valaki. Valahol ez jó, de hátrány is, hogy nagy befektető nem tud sok pénz invesztálni a klubba. Emellett azt gondolom, nagyobb az alázat és a szerénység is, amivel itt dolgoznak.

Mi jellemző a svéd utánpótlásra, hiszen sok tehetség játszik az európai topligában?

A klubok felépítési rendszere mindig kapcsolódik az utánpótláshoz. Összhangban vannak egymással, hiszen tudják, egymás nélkül valójában nem érnek semmit. Jól meghatározott rendszerben dolgozunk, objektívan tudunk döntés hozni ,ami megkönnyíti a munkát.

Talán a szociális lehetőségek, a neveltetés miatt nagyobb önbizalommal is rendelkeznek a fiatalok. És az, hogy minden gyerek 14 éves korára Svédországban (Skandináviában – szerk.) már majdnem anyanyelvi szinten beszéli az angolt. Ez sokat segít nekik abban, hogy ha külföldre kerülnek, akkor hamar be tudnak illeszkedni, nem lesznek nyelvi nehézségei a fiatal labdarúgóknak.

Azt is látom, nincs megfelelő versenyhelyzet és azt is tapasztalom, sok az olyan volt játékos, aki edzőként kap munkát de semmilyen edzői tapasztalattal nem rendelkezik.

Millinkhoffer György UEFA A Elite Youth Licenses edző
Napra kész a magyar fociról

Követed-e magyar labdarúgást? Mit gondolsz róla?

Természetesen követem. A volt klubomat, a DVSC-t és a válogatottat jobban, de olvasom a magyar oldalakat is rendszeresen.  A körülmények, az infrastruktúra már nyugat-európai szinten van, talán már azt is megelőzte. Viszont néha azt érzem, még mindig sok a kényszeredző vagy a megélhetési edző.

Azt is látom, nincs megfelelő versenyhelyzet. Azt is tapasztalom, sok az olyan volt játékos, aki edzőként kap munkát, de valójában semmilyen edzői tapasztalattal nem rendelkezik. Ezért a fiatal játékosok képzése abszolút bizonytalan.

Svédországban erre azt szokták mondani:  kire bízod a pénzed, egy sokat tanult tapasztalt bankárra vagy arra aki évekig csak látta, mi történt a pénzzel?

Bevételi forrás a játékos eladás

A magyar utánpótlást és a svédet összehasonlítva úgy tünik produktívabbak az északi klubok a topligák felé. Te, hogy látod, miért van ez?  

Erre a kérdésre is csak nagyon kritikusan tudok válaszolni. Otthon mindenük megvan, az infrastruktúra, akadémiákon fiatal játékosok, ahol fizetett főállású edzők dolgoznak. És mégis sokkal több tehetséget tudunk kinevelni, nem csak itt Svédországban, de Skandináviában is, ahol jóval kevesebb állami támogatás jut a sportnak.  Itt egy jól működő rendszerben, megfelelő tudással rendelkezők edzők vannak, sokuk még csak nem is kap juttatást munkájáért.

A skandináv klubok bevételi forrása a játékoseladás is. Magyarországon, ha nem ad el játékost egy klub, legfeljebb igényel még támogatást. Persze olyan van, hogy nem jó egy korosztály, de a képzést akkor is át kell adni! Azt gondolom, otthon nincs meg az a tudás ahhoz, hogy miként kell kinevelni egy játékost, és a számonkérés is hiányzik. 

Azt kell mondjam ~ és ezzel bárkivel vitába szállok ~, a szakmai tudatlanságot tapasztalni a kluboknál. A csapatoknak meg kell tanulniuk saját lábon állni és gazdasági alapon működni. Úgy tudom, hogy az edzőképzésnek az utóbbi nyolc évben három különböző vezetője volt. Ez azt jelzi, hogy sok minden még mindig nem adott ahhoz, hogy elérjék a skandináv országok utánpótlásképzésének színvonalát.

 Svédországban megtalálta a számításait

Terveid a jövőre nézve elkepzehető, hogy Magyaroszágon vállaljál munkát? 

Persze, természetesen mint labdarúgóedző azt hiszem, tudnék is segíteni. De csak akkor ha egy olyan projektbe dolgozhatnék, ami számomra is megfelelő. Terveim szerint minden edzői papírt szeretnék megszerezni, de ezt a mostani átmeneti, az U19 és a nagy csapat közötti edző tevékenységet is nagyon szeretem.  

Az itteni életünket nem adnánk fel akkor sem, ha otthonról vagy Skandináviából érkezne megkeresés. Jól érezzük magunkat Svédországban, a feleségemmel és a két gyermekünkkel itt tervezzük a jövőnket, de munka egy magyar klubnál mindig érdekes kihívást jelentene számomra.  

Millinkhoffer György

Kapcsolódó cikk: